Capacitatea de a ști cum să… sau capacitatea de a ști. Cele mai importante aptitudini ale managerului de proiect

Un manager de proiect trebuie să stăpânească aptitudini care să-l ghideze pe drumul său cuprins între prima şi ultima zi a proiectului.
Comprehensiunea sau cum o găsim în DEX “pricepere perfectă”. Managerul trebuie să înţeleagă ce urmăreşte proiectul, care este scopul acestuia şi să aibă claritatea noţiunii de scop, obiectiv, activităţi. Scopul reprezintă raţiunea de a fi a proiectului “De ce fac acest proiect?” sau “Ce urmăresc?”. Obiectivele derivă din scop şi, după cum ştim, trebuie să fie SMART. Obiectivele sunt o formă cuantificabilă în care este tradus scopul şi sunt descrise în mod specific, măsurabil, acceptabil, real şi încadrate în timp. Activitățile sunt actiunile care duc la îndeplinirea obiectivelor.
Capacitatea de a plasa ceea ce trebuie, acolo unde trebuie să fie sau mai exact, planificarea. A avea aptitudinea de a estima cât, cum, unde, când trebuie să fie integrată o resursă te scăpa de riscul de a rămâne fără resurse înainte de a fi terminat proiectul sau de a rămâne cu extra resurse după finalizarea acestuia. Resursele sunt umane, financiare şi materiale. Managementul este ca o reţetă: trebuie să pui fix cantitatea necesară pentru a avea rezultatul scontat. Orice ajustare aduce un rezultat final neprevăzut.
Capacitatea de a şti cum să fii şef sau, altfel spus, managementul echipei de proiect. A coordona o echipă de proiect este o responsabilitate mare, deoarece vrei să te privească ca pe coordonatorul ei, dar totodată să aibă deschiderea de a fi onest cu privire la situaţiile care apar pe durata proiectului. Comunicarea trebuie să existe atât pe verticală, pe ordine ierarhică, cât şi pe orizontală, între membrii echipei.
Capacitatea de a şti cum să fii subordonat, sau capacitatea de comunicare. Într-un proiect nu trebuie să comunici doar cu echipa ta, ci şi cu clientul, investitorul, sponsorul sau cel care deţine rezultatul final al proiectului tău. E proiectul tău, dar sunt banii lui. Aşadar, un manager de proiect trebuie să îşi transmită ideile clar, să argumenteze necesitatea unor resurse, de ce alegem calea A în loc de calea C şi să fie persuasiv. Un proiect prin definiţie este unic, dar la urma urmei, al lui e cel mai special şi original.
Capacitatea de a-l lua pe “nu ştiu ce să fac” şi a-l transforma într-o oportunitate de afaceri, sau atitudinea faţă de risc. Riscul reprezintă situaţii neprevăzute care pot apărea pe parcursul proiectului şi îl pot afecta într-un anume fel. Un bun manager de proiect trebuie să aibă în vedere toate aceste situaţii, aşa că, în management, riscul își sfidează definiţia. Riscurile trebuie avute în vedere pentru a se crea strategii de prevenire sau combatere specifice.
Fiecare project manager are propriul stil de afaceri, aceste aptitudini şi calităţi trebuie proporţionate corespunzător. Şi nu sunt singurele, însă le-am amintit pe cele mai importante.

Referinţe:
1. dexonline.ro
2. https://www.cio.com/article/2389129/project-management/7-must-have-project-management-skills-for-it-pros.html
3. https://www.liquidplanner.com/blog/6-essential-skills-for-project-managers/

Articol de: Florinela Mocanu, studentă a masteratului în Managementul Proiectelor.

PMARENA.RO