Capacitatea de a ști cum să… sau capacitatea de a ști. Cele mai importante aptitudini ale managerului de proiect

Un manager de proiect trebuie să stăpânească aptitudini care să-l ghideze pe drumul său cuprins între prima şi ultima zi a proiectului.
Comprehensiunea sau cum o găsim în DEX “pricepere perfectă”. Managerul trebuie să înţeleagă ce urmăreşte proiectul, care este scopul acestuia şi să aibă claritatea noţiunii de scop, obiectiv, activităţi. Scopul reprezintă raţiunea de a fi a proiectului “De ce fac acest proiect?” sau “Ce urmăresc?”. Obiectivele derivă din scop şi, după cum ştim, trebuie să fie SMART. Obiectivele sunt o formă cuantificabilă în care este tradus scopul şi sunt descrise în mod specific, măsurabil, acceptabil, real şi încadrate în timp. Activitățile sunt actiunile care duc la îndeplinirea obiectivelor.
Capacitatea de a plasa ceea ce trebuie, acolo unde trebuie să fie sau mai exact, planificarea. A avea aptitudinea de a estima cât, cum, unde, când trebuie să fie integrată o resursă te scăpa de riscul de a rămâne fără resurse înainte de a fi terminat proiectul sau de a rămâne cu extra resurse după finalizarea acestuia. Resursele sunt umane, financiare şi materiale. Managementul este ca o reţetă: trebuie să pui fix cantitatea necesară pentru a avea rezultatul scontat. Orice ajustare aduce un rezultat final neprevăzut.
Capacitatea de a şti cum să fii şef sau, altfel spus, managementul echipei de proiect. A coordona o echipă de proiect este o responsabilitate mare, deoarece vrei să te privească ca pe coordonatorul ei, dar totodată să aibă deschiderea de a fi onest cu privire la situaţiile care apar pe durata proiectului. Comunicarea trebuie să existe atât pe verticală, pe ordine ierarhică, cât şi pe orizontală, între membrii echipei.
Capacitatea de a şti cum să fii subordonat, sau capacitatea de comunicare. Într-un proiect nu trebuie să comunici doar cu echipa ta, ci şi cu clientul, investitorul, sponsorul sau cel care deţine rezultatul final al proiectului tău. E proiectul tău, dar sunt banii lui. Aşadar, un manager de proiect trebuie să îşi transmită ideile clar, să argumenteze necesitatea unor resurse, de ce alegem calea A în loc de calea C şi să fie persuasiv. Un proiect prin definiţie este unic, dar la urma urmei, al lui e cel mai special şi original.
Capacitatea de a-l lua pe “nu ştiu ce să fac” şi a-l transforma într-o oportunitate de afaceri, sau atitudinea faţă de risc. Riscul reprezintă situaţii neprevăzute care pot apărea pe parcursul proiectului şi îl pot afecta într-un anume fel. Un bun manager de proiect trebuie să aibă în vedere toate aceste situaţii, aşa că, în management, riscul își sfidează definiţia. Riscurile trebuie avute în vedere pentru a se crea strategii de prevenire sau combatere specifice.
Fiecare project manager are propriul stil de afaceri, aceste aptitudini şi calităţi trebuie proporţionate corespunzător. Şi nu sunt singurele, însă le-am amintit pe cele mai importante.

Referinţe:
1. dexonline.ro
2. https://www.cio.com/article/2389129/project-management/7-must-have-project-management-skills-for-it-pros.html
3. https://www.liquidplanner.com/blog/6-essential-skills-for-project-managers/

Articol de: Florinela Mocanu, studentă a masteratului în Managementul Proiectelor.

Stadiile Dezvoltării Echipei de Proiect

Etica în Managementul de Proiect

PM Career entry points for fresh graduates


PMARENA.RO

Despre

Contact

Acreditare GAC

Admitere

Studenți

Resurse


Facebook


Instagram