Stadiile dezvoltării echipei de proiect

Dezvoltarea unei echipe de proiect eficace este un proces esențial pentru succesul oricărui proiect. Modelul clasic propus de Bruce Tuckman în 1965, cunoscut sub numele de „Modelul Tuckman de Formare a Echipei”, identifică cinci stadii principale prin care trece o echipă: Forming (Formare), Storming (Furtună), Norming (Normare), Performing (Performanță) și Adjourning (Încheiere). Fiecare stadiu are caracteristici specifice și necesită abordări manageriale diferite pentru a asigura progresul echipei.

1. Forming (Formare)

Caracteristici:

  • Membrii echipei sunt entuziasmați și precauți.
  • Se stabilesc primele relații și se definesc rolurile inițiale.
  • Comunicarea este politică și formală.
  • Se pun bazele structurii echipei și ale obiectivelor proiectului.

Abordare managerială:

  • Clarificarea obiectivelor proiectului și a responsabilităților fiecărui membru.
  • Promovarea unui mediu deschis și sigur pentru a încuraja întrebările și discuțiile.
  • Stabilirea regulilor de bază și a procedurilor de lucru.

2. Storming (Furtună)

Caracteristici:

  • Apar conflictele și tensiunile între membrii echipei.
  • Se confruntă ideile și stilurile de lucru diferite.
  • Frustrarea și rezistența la schimbare sunt frecvente.
  • Echipa începe să-și definească procesele interne.

Abordare managerială:

  • Facilitarea comunicării deschise și constructive pentru a rezolva conflictele.
  • Asigurarea unei gestionări eficiente a stresului și a problemelor interpersonale.
  • Încurajarea colaborării și a înțelegerii reciproce.
  • Reafirmarea obiectivelor comune și a rolurilor individuale.

3. Norming (Normare)

Caracteristici:

  • Echipa începe să se consolideze și să funcționeze mai eficient.
  • Se dezvoltă un sentiment de unitate și cooperare.
  • Normele și valorile comune sunt acceptate și respectate.
  • Conflictele sunt rezolvate mai ușor și mai constructiv.

Abordare managerială:

  • Consolidarea relațiilor de colaborare și încredere.
  • Susținerea dezvoltării unui spirit de echipă puternic.
  • Încurajarea participării active și a angajamentului fiecărui membru.
  • Recunoașterea și celebrarea progreselor și succeselor echipei.

4. Performing (Performanță)

Caracteristici:

  • Echipa atinge un nivel înalt de performanță și eficiență.
  • Membrii sunt autonomi și motivați.
  • Se realizează obiectivele proiectului cu succes.
  • Comunicarea este fluentă și productivă.

Abordare managerială:

  • Menținerea unui mediu de lucru stimulativ și pozitiv.
  • Încurajarea inovării și a îmbunătățirii continue.
  • Monitorizarea progresului și oferirea de feedback constructiv.
  • Delegarea responsabilităților și promovarea autonomiei.

5. Adjourning (Încheiere)

Caracteristici:

  • Proiectul se apropie de finalizare.
  • Echipa se pregătește pentru dizolvare sau pentru trecerea la alte proiecte.
  • Sentimente de realizare, dar și de tristețe pot apărea.
  • Se reflectă asupra succeselor și lecțiilor învățate.

Abordare managerială:

  • Organizarea unei întâlniri de încheiere pentru a recapitula realizările și a învăța din experiențe.
  • Recunoașterea și recompensarea contribuțiilor fiecărui membru al echipei.
  • Facilitarea tranziției către noi proiecte sau roluri.
  • Întărirea relațiilor profesionale pentru colaborări viitoare.

Concluzie

Înțelegerea și gestionarea stadiilor de dezvoltare ale echipei de proiect sunt esențiale pentru atingerea succesului. Fiecare stadiu are provocările și oportunitățile sale, iar managerii de proiect trebuie să adopte abordări flexibile și adaptative pentru a ghida echipa prin aceste etape. Promovarea unei culturi de colaborare, comunicare deschisă și încredere poate transforma echipa într-o unitate performantă și eficientă, capabilă să atingă obiectivele proiectului cu succes.

Referinţe:

  1. Tuckman, B. W., & Jensen, M. A. C. (1977). Stages of Small-Group Development Revisited. Group & Organization Studies, 2(4), 419-427.
  2. Project Management Institute. (2017). A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) – Sixth Edition.
  3. Rickards, T., & Moger, S. (2000). Creative Leadership Processes in Project Team Development: An Alternative to Tuckman’s Stage Model. British Journal of Management, 11(4), 273-283.
  4. Lencioni, P. (2002). The Five Dysfunctions of a Team: A Leadership Fable. Jossey-Bass.
  5. Wheelan, S. A. (2005). The Handbook of Group Research and Practice. Sage Publications.


Articol de: Popa Daniela, studentă a masteratului în Managementul Proiectelor.

PMARENA.RO